Isjias

Isjiasnerven er kroppens lengste nerve. Den er en stor, tykk nerve som egentlig er en samling av lange nervetråder som forgrener seg ut fra ryggmargen i nedre del av virvelsøylen. Den går gjennom bekkenet og forbi hofta til bakside av låret og leggen, og ender opp helt nede i tærne. På veien forsyner den forskjellige strukturer, som muskler, sener, leddbånd, ledd, blodårer og hud.

Bestill time her for behandling av isjias

Det kalles isjias når det har oppstått en slags irritasjon av isjias nerven.

Årsakene til dette er:

  • Betennelse rundt nerveroten som oppstår ved akutt skiveprolaps i nedre del av korsryggen.
  • Forkalkninger og slitasje som gjør at det blir trangt rundt nerveroten som kommer i klem.

Isjias gir helt bestemte symptomer og smerter:


Ved nevrologisk undersøkelse kan noen av refleksene være svakere eller borte, følsomheten i huden redusert og du kan miste kraft i enkelte muskelgrupper. Det er ofte vondt å strekke foten helt ut, og det gjør vondt når du bøyer deg fremover.


Når du bør oppsøke en kiropraktor
Hvis du får isjiassymptomer er det viktig at du kommer raskt til hos kiropraktoren, får en diagnose og at du blir raskt satt under riktig behandling for å motvirke langvarige eller varige plager.










Kiropraktisk behandling av isjias
Kiropraktorer behandler isjias og kan fortelle deg om du har "ekte" isjias eller isjialgi.
Isjias diagnostiseres best ved en klinisk nevrologisk undersøkelse hos kiropraktor. Prolaps kan ikke ses på vanlige røntgenbilder. Kiropraktoren kan henvise til CT- og MR-undersøkelse. CT og MR bilder gir en relativt god fremstilling av mellomvirvelskiver og nerver, og er i mange tillfeller et viktig supplement til den kliniske undersøkelsen.
Kiropraktiske behandling av isjias går ut på å forbedre bevegeligheten i leddene rundt isjiasnerven. Dermed forbedres blodsirkulasjonen slik at reparasjonsprosesser i nerve og skive stimuleres. Hos oss får du også et tilpasset treningsprogram for deg til hjelp for å komme deg fortest mulig og for å motvirke tilbakefall. I denne forbindelse er også ergonomisk rådgivning viktig.





Operasjon?
Bare 5 % av de som får isjias må opereres: Kun ved vannlatingsforstyrrelser som skyldes at også blæren er lammet skal det henvises til operasjon umiddelbart.
Du skal også vurderes for operasjon hvis du har uutholdelige smerter som ikke lar seg lindre, eller har tydelig nedsatt kraft i fot og ben som har tiltagende tendens. Da ringer vi som regel vakthavende nevrolog på sykehuset og konfererer, og vi forsøker å rekvirere MR undersøkelse av ryggen din hurtigst mulig med aktiv kontakt med røntgeninstitutt eller røntgenavdeling på sykehuset.

Dette kan du gjøre selv
  • Kuldebehandling. Legg en ispose på nedre del av korsryggen i ca 20 min. Gjenta hver 2.time.
  • Sitt minst mulig. Trykket er størst på skiven når du sitter.
  • Klarer du å bevege deg litt er det bra om det så bare er å rusle litt rundt i huset.
  • Forsøk å finne bevegelser eller stillinger som minsker smerten i benet. Ofte kan vi vise deg spesielle øvelser du kan gjøre for å skape bedre rom for nerven der den passerer ryggskiven som presser på den.
  • Veksle mellom bevegelse og avlastning i stillinger hvor du har minst mulig smerte. Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive.
  • Gå heller mange korte turer enn en lang.
  • Ta smertestillende dersom smertene ødelegger nattesøvnen.
  • Masser eller bli massert i lår, sete og legg. Dette demper spenningene i musklene for en stund.
  • Bevege tær og ankel for å stimulere nervebanene til muskulaturen

Slik kan du selv forebygge
  • Isjias forebygges best i dagliglivet gjennom aktivitet og bevegelse som opprettholder normal funksjon i ryggens muskler, ledd og skiver.
  • Har du problemer med ryggen kan det oppstå akutt forverring i form av isjias. Ta derfor ryggen din på alvor og ikke vent med å oppsøke hjelp hos kiropraktor.
  • Bruk sunn fornuft ved store og tunge belastninger, ikke løft over evne. Kiropraktoren kan vise deg hvordan du belaster ryggen på en mest mulig "riktig" måte ved tunge fysiske belastninger.
  • Trening og øvelser av musklene som støtter ryggen er viktig over tid, og er noe som vi i Sandefjord Kiropraktikk har tatt spesiell kursing og tilleggs utdannelse i!