Nakkesmerter - generelt om nakke

Nakkesmerter er årsak til at mange mennesker besøker en kiropraktor. Nær halvparten av alle kiropraktorens pasienter oppsøker hjelp for forskjellige former for nakkeproblemer.

Finmekanikken i nakken består av et intrikat samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Kiropraktisk behandling av nakkesmerter:
De fleste nakkesmertepasienter har god nytte av kiropraktorbehandling.

Hva gjør en kiropraktor?

Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

Spente nakkemuskler

De fleste av oss har opplevd å ha spente nakkemuskler. Dette kan være utløst av stress, statisk og ensidig arbeid, gal liggestilling eller langvarige påkjenninger.

Mange som som har spenninger og stivhet i nakken vil også ha følgesymptomer som hodepine, svimmelhet, kvalme og synsforstyrrelser.

Hva kan jeg selv gjøre?
Er smertene veldig intense kan kuldepakninger på det smertefulle området gi en lindrende effekt.
Prøv å opprettholde så normal bevegelse som mulig selv om dette er ubehagelig. Ved smerte er det naturlig for de fleste å spenne seg ytterligere, noe som kan forverre tilstanden.
Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake til normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri.

Smertestillende og betennelsesdempende medikamenter kan være nyttig i den akutte fasen.

Akutte nakkesmerter

Et akutt kink i nakken oppstår tilsynelatende plutselig uten noe ytre årsak eller direkte hendelse. Ofte har kinket underliggende årsaker som har utviklet redusert bevegelighet i nakkens muskler og ledd over tid.

Mulige årsaker:

Anspenthet pga stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, lysforhold osv.
Trenger du (nye) briller? Anstrenger du øynene, vil du automatisk spenne nakkemuskulaturen.
Ugunstige arbeidsstillinger
Statisk og ensidig arbeid
Trekk, spesielt fra ene siden (sjåfører med åpent vindu)
Gal liggestilling (sovne på sofaen)

Klikk her for bestilling av time for funksjons-undersøkelse og behandling av nakken din!