Akutte ryggsmerter

Den aller vanligste formen for ryggsmerter er smerter i korsryggen. Disse er lokalisert i området mellom nederste ribbein og setemuskulaturen. Om lag 60-80% av befolkningen opplever smerter i korsryggen en eller annen gang i livet. Halvparten har hatt vondt siste år og cirka 40% siste måned.

Enkelte ganger kan tilstanden utvikle seg til isjias eller den kan utvikle seg til en kronisk smertetilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter (kronisk lumbago).

Årsakene til ryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må behandling og forebygging tilpasses hver enkelt.

Vanlige årsakssammenhenger:
  • Arvelighet
  • Lite fysisk aktivitet
  • Overvekt
  • Plutselige overbelastninger
  • Aktivitet med gjentatte feilbelastninger
  • Psykiske belastninger og mistrivsel
Akutt vondt i ryggen - dette kan du gjøre selv!

Ved akutt vondt i ryggen: Finn en så smertefri stilling som mulig slik at klarer å slappe av. Start med forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynne å gå så snart du klarer det.

Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. Du har det som regel best når du ligger. Dersom du er "skjev" mot den ene siden, har såkalt "avvergeholdning", har du det nok best når du ligger på den siden som du heller mot. Men forsøk å komme deg opp og gå litt rundt minst en gang hver time. Etterhvert som du føler det litt bedre bør du forsøke å bevege det mer og kanskje gå noen korte turer.

Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha nytte av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å lindre smertene når du har det som verst. Dette bør du imidlertid rådføre deg med fastlegen din om i tilfelle du har noen sykdomstilstander eller tar andre medisiner som tilsier at du ikke skal kombinere med betennelsesdempende medisiner.