Prolaps ("Skiveutglidning")

Mellom rygg-virvlene finner man mellomvirvelskivene. Disse består av hard brusk samt et noe mykere kjernemateriale. Ved uheldig belastning av ryggen kan det oppstå sprekkdannelse i de ytre brusk-delene av skiven slik at deler av den mykere gele-aktige kjernen (nucleus) kan presse seg utover og bakover mot ryggmargen. Da oppstår det en prolaps.

Inntil for få år siden trodde man at prolaps var en dramatisk tilstand. Nå vet man at det ikke er tilfelle. Faktisk er det slik at prolapser i ryggen er mer en normal tilstand enn det motsatte. Det viser seg nemlig at over halvparten av befolkningen til enhver tid har prolaps i ryggen. En prolaps skaper kun problemer hvis den blir så stor at den trykker på en nerverot samtidig som det oppstår en inflammasjon (betennelse) i området. Hvis dette skjer i korsryggen kan det utvikle seg til en isjias som kan gi smerte helt ned i foten.

Men selv om en har fått en isjias, så er det bare et fåtall av disse som bør opereres. Operasjon skal bare vurderes dersom man har sterke smerter over lang tid eller at det er fare for varig skade på nerven som følge av stort trykk fra en skiveprolaps.

Dersom du har vært til undersøkelse av ryggen med MR og har fått påvist prolaps er dette IKKE en grunn til å holde seg i ro og å være "forsiktig" med ryggen. Snarere tvert imot: da er det spesielt viktig å bevege seg regelmessig og å bruke ryggen for å holde rygg-muskulaturen sterk!

Korrekt diagnose, råd og veiledning er viktig for et godt resultat!

Spør kiroraktoren som er din nerve-muskel-skjelett eskpert.