Skuldersmerter

Smerter i skulderen er svært vanlig. Det finnes mange årsaker, og de fleste kan diagnostiseres, behandles og forebygges hos oss.

Vanligste årsakene:

• Traume/skade
  • Dårlig holdning
  • Uheldige arbeidsstillinger
  • For lite daglig aktivitet
  • Ubalanse i skulderens støttemuskulatur
  • Unormal funksjon mellom skulder, krageben, skulderblad, rygg og nakke

Årsaken til selve skuldersmerten kan ligge i skulderen. Likevel ser man svært ofte at den grunnleggende årsaken skyldes endret funksjon i en eller flere av skulderens viktige samarbeidspartnere. All skulderbevegelser er avhengig av en god, normal rytmisk bevegelse mellom skulderblad, rygg, krageben og overarm. Rygg og nakkeproblemer kan gi skulderplager- og motsatt: Dersom skuldermekanikken ikke fungerer, kan dette gi feilbelastninger i nakke, rygg, skuldre og armer

Skulderbladenes stilling og støttemuskulatur rundt skulderblad og skulderledd spiller en spesielt viktig rolle ved alle armbevegelser. Hvis ikke dette samspillet fungerer som det skal, kan det over tid oppstå irritasjon og forandringer i sener, leddbånd, bruskleppe/labrum, muskler og ledd.

Vanligste symptomene:

• Smerter når man løfter skulderen
  • Smerter når man er i ro for lenge
  • Vondt om natten
  • Smerter som stråler ut i armen eller opp i nakken/hodet

Undersøkelse:

Skulderen er et komplisert ledd og det kan være en utfordring både å stille riktig diagnose og behandle de forskjellige skulderplagene. En grundig klinisk undersøkelse av skulderen er avgjørende. Riktig diagnose fører til riktig behandling!

Noen ganger kan det være nødvendig at vi henviser til røntgen, MR, CT eller ultralyd for å bekrefte diagnosen.

Etter undersøkelsen vil vi avgjøre hva slags behandling som er best egnet

Behandling:

• Leddbehandling/manipulasjon
  • Muskulære teknikker, tøyninger, leddmobilisering
  • Kinesiotape, Dynamic Tape
  • Øvelser
  • Hensiktsmessig styrketrening
  • Informasjon, ergonomisk rådgivning og veiledning

Vi tilpasser behandlingen til ditt behov og din funskjonsdiagnose.