Spedbarnskolikk

Babyen din gråter hjerteskjærende og intenst. Trekker beina oppunder seg, fekter med armene og presser hodet bakover.Trøst hjelper ikke. Det som skulle være en fredfull tid sammen med den nyfødte har utviklet seg til småbarnsforeldres verste mareritt.

Kolikk er en tilstand som viser seg ved at barnet gråter utrøstelig hver dag i en lengre periode. 10-15 % av alle barn får kolikk. Kolikk kommer som regel i løpet av de første 2-4 uker etter fødsel, og symptomene varer skjelden lenger enn tre måneders alder.

Tegn på kolikk:
periodevis, uforklarlig, intens skriking hos et ellers friskt barn
beina trekkes ofte opp mot magen
hode og overkropp bøyes ofte bakover
urolige arm- og benbevegelser barnet er oftest helt utrøstelig
Når kiropraktoren velger å behandle et kolikkbarn, vil det alltid i forkant ligge til grunn en grundig undersøkelse av barnet og en dyptgående samtale med en eller begge foreldrene. Selve behandlingen er meget skånsom, og prinsippet er det samme som ved behandling av voksne, nemlig å få muskulatur og ledd til å bevege seg normalt.
Behandlingen er ikke forbundet med ubehag eller plager for barnet.
Rådgivning er en vesentlig del av behandlingen. Amming, kost, morsmelktillegg, søvnatferdsmønster, hvordan bære barnet, hvordan trøste barnet er gjerne temaer som blir berørt.

Resultater:
Mange barn med kolikksmerter har god effekt av kiropraktor­behandling. Dette støttes av flere forskningsrapporter fra bl a Danmark, Norge og Syd-Afrika, som viser at barn med kolikksymptomer blir betydelig bedre eller helt asymptomatisk av kiropraktorbehandling. I Norge refereres det ofte til en undersøkelse hos en kiropraktor i Bergen hvor den manuelle delen av behandlingen hadde like stor effekt (3 av 4 ble bra) som en kognitiv intervensjon d.v.s. råd og veiledning.

KISS og KIDD

Hva er egentlig KISS og KIDD? Hva er årsaken? Kiropraktorer ser veldig mange spedbarnsplager. KISS og KIDD er en vanlig tilstand vi ser og behandler. I mange tilfeller kan selve fødselen være årsaken.

Fødselen kan være traumatisk for mor, og kanskje enda mer for barnet. Det er mye krefter som ofte blir brukt på barnets hode og nakke. Dette kan føre til låsninger og spenninger som seinere kan presentere i symptomer som irritabilitet, gråting/skriking, dårlig amme/sugeevne, dårlig søvnmønster etc. Spesielt ser vi mange spedbarn som har blitt født med tang, nød-keisersnitt og sugekopp. I mange tilfeller velger foreldre å ta med barnet til kiropraktor for en sjekk etter fødsel, selvom barnet er symptomfritt.

KISS
KISS kan best oversettes som en låsning øverst i nakken som fører til nedsatt motorisk utviklingsevne. Denne tilstanden presenterer oftest litt seinere i livet enn kolikk hos spedbarn. Årsaken tenkes å være en form for traume(under fødsel, eller seinere) som forårsaker en låsning øverst i nakken. Etterhvert som tiden går vil denne låsningen føre til spenninger i muskulaturen lenger ned langs ryggraden. Vi ser ofte at barnet kommer inn i en "banan-kurve" noe som resulterer fra spenninger på en side av rygge. KISS barn har også en tendens til å ligge veldig bakoverbøyd, nesten slik at de ligger kun på hodet og hælene. I tillegg virker de ofte å være irritable, ha problemer med å spise (amme)og kun favorisere å se til en side.

KIDD
KIDD er rett og slett en ubehandlet KISS. Om barnet ikke blir behandlet for KISS kan problemer oppstå etterhvret som de vokser. Man kan se ADHD lignende adferd, i tillegg til motorisk sein utvikling, hodepiner, lese og skrive vansker og konsentrasjonproblemer.

KIROPRAKTISK BEHANDLING
Kiropraktisk behandling av barn med enten KISS eller KIDD er veldig effektivt og trygt. Lette trykk blir brukt for å frigjøre låsninger og løsne opp i muskulaturen. Ofte trenger man ikke flere enn 2-3 behandlinger og kanskje en oppfølgingstime en tid i etterkant for å forsikre seg om at problemet ikke er tilbakevendene.

Bekkenløsning

Smerter i rygg, bekken eller mot symfysen under eller etter graviditet kan være symptomer på bekkenløsning. Men det kan også skyldes andre tilstander. Din kiropraktor vet å skille mellom de forskjellige tilstandene.

Under svangerskapet skilles det ut hormoner som gjør at leddbånd i bekkenringen blir elastisk. Hos noen kvinner kan dette oppleves som smertefullt og plagsomt. Vi kaller det da for bekkenløsning. Ofte ser vi at det ikke er løsning som fører til smertene, men gjerne heller en låsning. Leddene har lettere for å låse seg under bekkenløsning. Dette er din kiropraktor godt utdannet i å finne ut av.

Symptomer:
Smertene er gjerne relatert til belastning og lokalisert til bekkenledd og symfysen. Utstrålende smerte til seteregion og ben er ikke uvanlig. Smertene tiltar i løpet av dagen og forverres ved bevegelse/belastning. Symptomene lindres ved ro.

Behandling:
Symptomer på bekkenløsning kan være veldig plagsomt, men det er viktig å være klar over at i de aller fleste tilfellene går plagene over kort tid etter fødsel. Bekkenløsning ligner en kronisk forstuing og vil bli behandlet med samme forsiktighet. Ofte vil kiropraktoren finne nærliggende ledd og muskler med feilfunksjoner. Disse korrigeres på en skånsom måte. Råd, veiledning og øvelser er en del av behandlingen. Kiropraktisk behandling av gravide er veldig trygt både for mor og barn.

Graviditet

Et svangerskap kan by på en del utfordringer ettersom magen vokser og kroppen forandrer seg. For den gravide finnes det mange gode grunner for å velge et medikamentfritt behandlingsalternativ.

Utover i svangerskapet vil kroppen forandre seg i stor grad. Magen vokser, svaien i ryggen blir større, vekten øker, krumningen i brystryggen blir større og magemusklene øker i lengde. Dette er bare noen av de mange forandringer som oppstår i løpet av 9 måneder. I tillegg vil kroppen undergå hormonelle forandringer; blant annet for å gjøre fødselen lettere. Alle disse faktorene er med på å gjøre kvinnen utsatt for muskelskjelettplager i denne perioden. De vanligste problemene som oppstår i svangerskapet er: Rygg- og bekkensmerter' Bekkenløsning Smerter mellom skulderbladene Smerter i brystkassen Nakke- og skuldersmerter Hodepine og migrene Smerter i håndledd eller ankler Snakk med din kiropraktor som kan gjøre svangeskapet lettere for deg.

Etter fødsel

Etter fødselen vil kroppen gradvis forandre seg tilbake til normal tilstand. Mange vil imidlertid oppleve at "verden" har forandret seg, og at kroppen ikke fungerer like lett som tidligere. Da kan det være greit å ha en kiropraktor som kan hjelpe deg i gang igjen.

Det er viktig at man er litt tålmodig de første ukene. Gi kroppen tid til å finne seg selv igjen. Magemusklene,rygg- og hoftemusklene og ikke minst musklene i bekkenbunnen har vært utsatt for store påkjenninger og forandringer. Disse trenger tid etter fødselen. Noen uker senere vil man gå inn i en fase hvor musklene trenger trening. Kiropraktoren kan gi deg veiledning om hvordan du skal gå frem, og hva du kan bidra med selv. Vedvarende bekkensmerter etter fødsel bør utredes av kiropraktor. Ofte finner man feilfunksjoner i ledd og muskler som kan behandles på en enkel og skånsom måte.